Rostlinné oleje - vyznáte se v nich?

Oleje patří mezi kvalitní zdroje tuků a tuky jsou nositelem chuti, vybírejte ale ty kvalitní.

Ideálně mějte v kuchyni olejů hned několik. Některé oleje jsou určené pouze ke studené kuchyni, na saláty a k přímé spotřebě, některé jsou na pečení a některé jsou určené ke smažení.

Rozdíl je v surovině, ze které je olej vyroben, ale i ve způsobu zpracování. Podle způsobu zpracování dělíme oleje na za studena lisované (panenské) a rafinované. Z běžných olejů do kuchyně jsou nejvhodnější olej řepkový, olivový a slunečnicový, které jsou i poměrně dobře tepelně stabilní. Univerzální použití má v kuchyni ghí je nejvhodnější na smažení.

 oleje1 (1)

Olivový olej

Olivový olej je chutný, voňavý a pro tepelnou úpravu je vhodnější než například slunečnicový. Nejběžněji se ale používá v kuchyni studené k přípravě zálivek, dresinků a dipů. V teplé kuchyni je poměrně univerzální, jednoduše jej můžete používat všude.

Sezamový olej

má poměrně výraznou arašídovou chuť. Nejčastěji se používá k přípravě asijských pokrmů. Hodí se především pro prudké opečení a nehodí se naopak na studenou kuchyni.

Olej lněný

má velmi jemnou chuť. Blahodárně působí na trávení a obsahuje omega mastné kyseliny. Pozor, rychle oxiduje, kupujte objemově menší balení.

Olej dýňový

má typicky zelenou barvu, výraznější aroma a specifickou chuť. Je významným zdrojem antioxidantů a vitamínů rozpustných v tucích. Používejte jej k dochucení salátů, polévek nebo dresinků. 

Konopný olej

má oříškovou chuť, obsahuje vysoké množství omega mastných kyselin. Může být alternativou rybího tuku. Používejte k dochucení zálivek na salát, klidně pár kapek do snídaňové kaše.

Avokádový olej

má relativně neutrální chuť, lehce oříškovou, zelenkavou barvu a medovou konzistenci. Hodí se k dochucení salátů, pomazánek, ale i kaší a dezertů. Použijte ke sladkému pečení i na restovanou zeleninu k rybám a bílému masu. 

Zálivky umí pozvednout každé jídlo, nejen čerstvé zeleninové saláty, ale i teplou pečenou zeleninu a směsi z pánve v kombinaci s kuskusem, quinoou nebo bulgurem.

Tipy na 3 jednoduché zálivky:

Základem většiny receptů je vždy kvalitní olej, který smíchejte s dalšími přísadami.

  • Olej + umeocet + javorový sirup
  • Olej + citronová šťáva + agáve sirup + hořčice + sůl a pepř.
  • Olej + shoyu + agáve + jablečný ocet

 

Váš Naturálek zdravá výživa Pardubice