Ovesné vločky, proč je jíst a proč jsou tak oblíbené?

Proč jíst ovesné vločky?

ovesne_vlocky1

 

Ovesné vločky obsahují oproti ostatním obilovinám o něco více bílkovin a tuků (zhruba o 20–30 %). Fungují jako rostlinný protein.  Jsou přirozeně celozrnné, vláknina a komplexní sacharidy způsobují pomalé vstřebávání.

Obsahují také značné množství vitaminů (především vitamín B a vit.E) a minerálních látek jako hořčík, draslík, fosfor a zinek. 

 

 

Jak jíst ovesné vločky?

Ovesné vločky jsou perfektní v podstatě v jakoukoliv denní dobu. Nejčastěji se používají k snídaní, připravíte z nich ovesnou kaši, noční kaši, můžete je přidat do smoothie, jako posypku, do jogurtu…

Jíst je můžete ale i ke svačině, upravené podobně jako ke snídaní, můžete z nich připravit sušenky, granolu.

Hodí se i na pečení, celé do těsta, namleté najemno, anebo namleté na mouku, přidejte je do těsta na lívance, palačinky, upečte ovesné muffiny nebo cupcaky, použijte na drobenku nebo na vysypání formy.

Hodí se do náplní, opečené na salát, k zahuštění omáček a polévek.

Udělejte z nich placky, karbanátky, sekanou, kombinujte s luštěninami, vejcem a sýrem, bylinkami.

Vločky a především kaše jsou skvělé i před nebo po sportu.

ovesnevlocky3 

Je oves přirozeně bezlepkový?

Oves můžeme považovat za "bezlepkový", pouze v případě, že je to uvedeno na obalu. Oves sám o sobě je bezlepkový, nicméně velmi často dochází ke kontaminaci z pšenice, žita nebo ječmene při sklizni, přepravě, skladování i zpracování.

Jako bezlepkový se bere pouze oves, který je separovaně pěstován, sklízen i zpracován. Dle směrnic produkty a potraviny označené jako „bez lepku“ nesmí obsahovat více než 20 mg/kg lepku. Pak mohou být součástí bezlepkové diety.

Jak připravit ovesné vločky?

Nejjednodušší příprava je namočit vločky předem (ideálně přes noc) do tekutiny, mléka vody, rostlinného mléka, jogurtu a nechat nasát tekutinu a nabobtnat.

V případě použití do těst, omáček a jakýchkoliv dalších pokrmů do sebe vločky nasávají tekutiny, čímž měknou, stávají se stravitelnější a zároveň zahušťují připravovaný pokrm.

 ovesnevlocky2

Proč namáčet ovesné vločky?

Namočené vločky během několika hodin nabobtnají a v pokojové teplotě fermentují. Během namočení bez vaření se vytvoří cenné laktobacily a začnou se štěpit sacharidy, čímž vločky získají sladší chuť. V uzavřené sklenici nechte do rána. Ráno jen ochuťte a máte připravenou snídani nebo svačinu s sebou.

Jak umlít ovesné vločky?

Ovesné vločky můžete umlít v robotu, pomocí sekacích nožů. Stejně tak můžete použít i malý „cutter“ který slouží k mletí ořechů, čokolády, sušeného ovoce a dalších surovin.

  ovesnevlocky4

Jak dlouho vařit ovesné vločky?

V každém případě vločky potřebují dostatek tekutiny a času, anebo tekutiny a tepla. Pokud vaříte ovesnou kaši, v podstatě stačí nechat vločky přejít varem. Ovšem pozor, vločky rády vzkypí a utíkají z hrnce. Použijte vždy vetší kastrol, lepší bude širší a nižší. Jakmile začnou bublat a houstnout, snižte teplotu a míchejte. Nechte pobublávat do požadované konzistence. Odstavte a můžete servírovat.

Ovesné vločky jsou jedny z nejvíce nutričně hodnotných obilovin. Vynikají obsahem kvalitních proteinů, komplexních sacharidů, vlákniny, zdraví prospěšných tuků, vitamínů a minerálních látek. Neuděláte chybu, když klasické ovesné občas prostřídáte například se špaldovými, zkuste i bezlepkové vločky, anebo vločky v biokvalitě, seženete v prodejnách zdravé výživy.

 

8 důvodů, proč jíst ovesné vločky

  • Jsou zdrojem energie, které se uvolňuje postupně
  • Zasytí, ale jsou lehce stravitelné
  • Obsahují vitamíny a minerální látky
  • Obsahují kvalitní a prospěšné tuky
  • Působí příznivě na trávení, metabolismus, pročištění
  • Můžete je připravit na mnoho různých způsobů nasladko i naslano
  • Můžete je jíst kdykoliv během dne
  • Když nestíháte, vždycky si můžete dát alespoň ovesnou tyčinku - flapjack

  ovesnevlocky5

Oves a jeho účinky

Konzumace a ovsa, nejběžněji ve formě ovesných vloček má příznivý vliv především na trávení, ovlivňuje

  • Pocit sytosti
  • Kontrola tělesné hmotnosti
  • Normální činnost trávící soustavy, pročištění
  • Normální funkce střevního traktu
  • Normální stav pokožky
  • Normální činnost urogenitálního systému žen
  • Hormonální rovnováha
  • Osvěžení těla
  • Relaxační účinek, usínání

 

Ovesné vločky recept

Vyzkoušejte naše oblíbené domácí flapjacky, jsou skvělé na cesty, do práce i dětem do školy, před sportem a kdykoliv dostanete hlad. Ovesná granola s mandlemi je úžasná ke snídaní nebo když vás prostě honí mlsná na sladké.

Nastavení cookies

Používáme cookies, abychom Vám umožnili pohodlné prohlížení webu a díky analýze provozu webu neustále zlepšovali jeho funkce, výkon a použitelnost

Nezbytné (vždy aktivní nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval správně
Analytické
Pomáhají nám pochopit, jak web používáte. S jejich pomocí ho můžeme zlepšovat
Profilující (marketingové)
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamy, které pro vás mohou být zajímavé a užitečné