Kurkuma „zlaté koření„ a její účinky

Co je kurkuma? 

Kurkuma známá především jako koření, nazývaná též indický šafrán, anebo zlatý zázvor.

Kurkuma je bylinka, kurkuma dlouhá, kořen vypadající jako zázvor s výraznou žluto oranžovou barvou. Kurkumu je nejrozšířenější především v indické a asijských kuchyních. Pro svůj obsah prospěšných a účinných látek ji ale najdete ve všech východních medicínách, čínské i v ajurvédě.

Kurkuma se využívá jako celkově povzbuzující prostředek.

Ajurvéda ji hodnotí jako mírně prohřívající, se zklidňujícími účinky, schopností dodávat výživu tkáním a podporovat oběh ve fyzickém i psychickém smyslu.

Hlavní aktivní složkou kurkumy je flavonoid kurkumin, který může prospívat lidskému organismu. Kurkumin neboli E100 najdete v mnoha potravinách žluté až oranžové barvy. (objevuje se také ale pod názvy diferuloylmethan, kurkumová žluť, turmerova žluť). Nahrazuje žlutou barvu vajec. Jídlům dodává nahořklou chuť. Používá se k obarvení například hořčice, těstoviny, vanilkových produktů a mnoho dalšího. Kurkumin je hlavní složkou kari koření.

Proč používat kurkumu?

  • Obsahuje účinné a prospěšné látky
  • Je zdrojem minerálů a vitamínů
  • Má jasnou žlutou někdy až oranžovou barvu, používá se jako barvivo
  • Má výraznou až pikantní chuť

Hlavní účinky kurkumy

  • Normální trávení a chuť k jídlu
  • Normální činnost jater
  • Podporuje imunitní systém 
  • Normální stav kloubů a kostí
  • Normální činnost nervové soustavy
  • Normální funkce dýchacího systému
  • Normální stav pokožky
  • Duševní rovnováha

Kurkuma má mnoho dalších, staletími prokázaných účinků, aktuální legislativa EU však povoluje tvrdit o produktech z kurkumy pouze tyto účinky. 

Kurkumin obsažený v kurkumě působí jako antioxidant, ovlivňuje pozitivně celkovou vitalitu organismu.

Kurkumin je dobře rozpustný v tucích, proto je dobré konzumovat jej společně s tukem. Podobnou funkci má konzumace s pepřem.

Legislativa EU nám nedovoluje přímo z článku odkázat na produkty. Pokud chcete na našem e-shopu najít produkty s obsahem kurkumy, začněte psát „kurkum“ na hlavní stránce do okna „hledat“.

Jak využít kurkumu v kuchyni?

Kurkuma je běžná součást kari koření, které je dnes naprosto běžně využívané. Koření používejte na maso, zeleninu, k dochucení tofu, polévek, omáček, k dochucení dipů a dresingů.

Použijte i do sladkých jídel, kde dodají nejen pikantní chuť, ale i barvu.

Tipy na použití kurkumy 

Kurkuma a rýže

Úplně jednoduše přidejte kurkumu do hrnce s rýží a uvařte. V tomto případě funguje kurkuma podobně jako šafrán. Kurkuma také chutná ve všech směsích s rýží s masem, omáčkou, zeleninou, rizota, všechna jídla z jedné pánve…

Kurkuma a zelenina

Kurkumu použijte v podstatě jako pepř, lehce poprašte zeleninu. Můžete restovat, opékat, dusit, zapékat. Opravdu výborně funguje kurkuma například s květákem, který krásně obarví. Zkuste třeba květákové placičky. Příjemně pikantní chuť dodá kurkuma i cuketě. 

Kurkuma a brambory

Zkuste přidat kurkumu k bramborovému salátu, dodáte 

Kurkuma k ochucení

Použijte ke zvýraznění omáček, polévek. Výborná je do různých dipů, jogurtových omáček. S kurkumou dochutíte výborně ní i tvarohové a sýrové pomazánky.

Kurkuma jako barvivo

Pokud si připravujete domácí čerstvé těstoviny, dokáže špetka kurkumy hotové divy. Stejně vám poslouží ve všech sladkých receptech, k obarvení krémů, funguje v kombinaci se vším vanilkovým – vanilkový tvaroh, pudink, dezert.

Další tipy

Přidejte kurkumu do pečiva, do sušenek, špetku do vašeho oblíbeného smoothie, domácích krekrů a slaných tyček, přisypte na pikantní pečenou cizrnu jako popcorn.

Zlaté mléko - nápoj z kurkumy

Pokud si kurkumu zamilujete, vyzkoušejte tento recept. Zkuste nedoslazovat, dochutit můžete i skořicí a zázvorem.

2 hrnky mléka/rostlinného nápoje (mandlové, kokosové, sójové)
1 lžíce mleté kurkumy
Špetka čerstvého mletého pepře a malá špetka kardamomu.

Všechny suroviny vložte do hrnce, za stálého míchání přiveďte k varu. Podávejte teplé.

Dávkování kurkumy

Důležité je, v jaké formě kurkumu přijímáte. Pokud používáte kurkumu jako koření, nemusíte se obávat. U doplňků stravy obsahující mnohonásobně vyšší koncentraci kurkuminu, stejně jako u všech ostatních doplňků stravy se poraďte s lékařem.

Kurkuma koření obsahuje asi 3 % kurkuminu, oproti tomu doplněk stravy může obsahovat až 95 % kurkuminu. Světová zdravotnická organizace (WHO) potvrzuje jako bezpečné užívání 0 – 3 mg /na jeden kg hmotnosti.

  

Příklady vědeckých studií pojednávajících o kurkumě a kurkuminu.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28417091/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28662006/

 

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz