Co je quinoa?

Quinoa je velmi nenápadná, avšak nutričně bohatá surovina, často označovaná dokonce za superpotravinu. Je zdravou rostlinnou alternativou k masovým a jiným živočišným zdrojům bílkovin, které obsahují spousty nasycených tuků. 

Quinoa účinky

  • Díky obsahu téměř všech aminokyselin patří k velmi kvalitním rostlinným zdrojům bílkovin.
  • Obsahuje také vitamíny a minerály, především vitamíny skupiny B, ale i vitamín C a E, dále vápník, hořčík, železo, kyselinu listovou, zinek a další.
  • Neobsahuje lepek, patří k přirozeně bezlepkovým potravinám.
  • vysoký obsah vlákniny rozpustné i nerozpustné, tedy přispívá k dobrému trávení.

 

coje_quinoaT2 (1)

Obsahuje nízké množství tuku, tedy je vhodná i při hubnutí, hodí se do dietních a fitness receptů, k odlehčení jídelníčku.

Quinoa neboli Merlík čilský pochází z Jižní Ameriky, její drobná zrníčka jsou nejčastěji světlé barvy, můžete ji najít i pod názvem quinoa bílá. Vybrat si ale můžete i quinou červenou nebo quinou černou. Její barvy jsou opravdu výrazné a skvěle rozsvítí výsledný pokrm.

Quinoa je tzv. pseudoobilovina, ale běžně ji najdete mezi obilovinami. Sehnat ji můžete i ve formě vloček, instantních kaší, jako pufovaná zrníčka, bývá součástí cereálních směsí, křehkých chlebíčků a dalších potravin zdravé výživy.

Quinou pěstovali již staří Inkové, proto je také nazývána jako zlato inků. V doslovém překladu quinoa znamená matka zrn a mezi superpotraviny se dostala mimo jiné díky své vysoké kvalitě živin a schopnosti nasytit. Používá se i jako pokrm pro astronauty

6 důvodů, proč jíst quinou

  • Obsahuje kompletní bílkoviny (všech 9 esenciálních aminokyselin).
  • více bílkovin než hnědá rýže.
  • Je přirozeně bezlepková, hodí se i k odlehčení jídelníčku.
  • Při vaření až 3x zvětší svůj objem.
  • Má velmi široké použití, hodí se do slaných i sladkých jídel.
  • Je velmi chutná. 

Quinou můžete použít všude tam, kde byste jinak volili rýži, nebo kuskus.

Jaký je rozdíl mezi bílou a červenou, černou quinoou?

Bílá quinoa – je nejběžnější. Je nejrychleji uvařená, snadno se rozvaří. Má jemnější chuťČervená a černá jsou po uvaření křupavější, lépe drží tvar. Jsou chuťově malinko výraznější. Všechny barevné varanty mají v podstatě stejné nutriční hodnoty.  Barevné druhy určitě vyzkoušejte, k zelenině bude ladit quinoa červená, k lososovi zase černá. Vašim jídlům dáte snadno nádech exotiky a luxusu. 

coje_quinoaT1 (1)

Jak quinou vařit?

Quinoa se vaří podobně jako rýže, v poměru 1:2.

Quinou před vařením dobře propláchněte, případně zalijte vodou a nechte 30 minut, pak vodu slijte a quinou uvařte. Vaří se zhruba 15 minut, před koncem varu ochutnávejte, bílá quinoa potřebuje méně času. Quinoa varem praskne a ve vodě je viditelný oddělený klíček.
Uvařená quinoa by měla být nadýchaná, křupavá, pevná na skus a nelepí.
Uvařená vydrží v lednici až 3 dny v uzavřené nádobě.

Nenechte se zmást drobnou velikostí quinoy, při vaření zvětší až 3x svůj objem. Počítejte, že z jednoho hrnku suché quinoy získáte uvařením asi 3,5 hrnku, tedy zhruba tři porce quinoy.

Quinoa obsahuje velké množství saponinů, které způsobují hořkost, proto nezapomínejte vždy před vařením propláchnout.

Použití quinoy - jak jíst quinou?

  • Quinou můžete použít jako běžnou přílohu, k masu, zelenině, hodí se i k omáčkám.
  • Skvěle ladí k salátům, je svěží, zároveň ale pomáhá pocitu nasycení.
  • Hodí se i do sladkých pokrmů, připravte si kaši z quinoy, přidejte do těsta, rozmixujte do krémů, upečte sušenky, přidejte do domácí granoly
  • Použijte ji k zapečení, do nákypů, jako zavářku do polévky i do sekané.

Quinoa má relativně neutrální chuť, nebojte se ji proto kombinovat s chuťově výrazným ovocem a zeleninou, přidejte bylinky nebo koření. Quinou také můžete vařit ve vývaru. Pro přípravu sladkých jídel ji uvařte v rostlinném mléce. 

Quinou skladujte v uzavřeném sáčku nebo nádobě v suchu a teple. Uvařená vám vydrží v lednici 3 dny, uvařenou porci můžete také zamrazit.

  

Recept z quinoy

coje_quinoaT_pizza (1)

Pizza z quinoy

Na těsto:

160 g quinoy (bílé)
půl lžičky soli
půl lžičky kypřícího prášku bez fosfátu
vodu na uvaření quinoy
olivový olej

Quinou uvařte podle návodu – nezapomeňte propláchnout klidně i opakovaně. Po uvaření vložte do mixéru, přidejte sůl, kypřící prášek, cca 50 ml vody a rozmixujte.
Plech vyložte pečícím papírem a lehce potřete olejem, rozetřete směs. Vrstva by měla být zhruba 4 mm vysoká.
Pečte na 220 °C cca 15 minut. Korpus opatrně obraťte a pečte i z druhé strany asi 5 minut. (K otáčení si vezměte nejlépe druhý plech, přiklopte a přetočte.) Pizzu hlídejte, aby se nespálila.
Po 5. minutách vyjměte z trouby a ozdobte podle chuti. Naposledy vložte do trouby a pečte dalších 5 – 10 minut. Čas přizpůsobte zvoleným surovinám a jak je chcete mít opečené.

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení