Co je kuskus?

Kuskus (kus kus, cous cous) je jednou ze základních severoafrických surovin. Pro jeho velmi rychlou a snadnou přípravu si získal oblibu po celém světě.

Kuskus je spařená a do kuliček tvarovaná tvrdá pšenice. Nejčastěji seženete bílý pšeničný, velmi oblíbená je ale i jeho celozrnná a špaldová varianta, určitě vyzkoušejte také cizrnový nebo ječmenný.

Kuskus je těstovina, je naprosto jedinečný ve své rychlé přípravě, na rozdíl od většiny ostatních druhů těstovin, které se musí vařit po určitou dobu ve velkém množství vody. Kuskus naopak potřebuje přesné množství tekutiny, ve které se takzvaně zapaří a nabobtná. Stačí ho tedy pouze zalít horkou vodou a nechat v klidu nabobtnat.

Kuskus, zejména celozrnný, je zdrojem vitaminů skupiny B a minerálních látek, jako fosfor, železo, vápník, hořčík nebo zinek, obsahuje více vlákniny oproti svojí bílé variantě. Je lehký a dobře stravitelný. Můžete jej zařadit při dietním režimu. Pokud kuskus smícháte například s kuřecím masem a zeleninou, máte rychle připravené lehké jídlo.

 kuskus_bily_celozrnnyT

Kuskus bílý a kuskus celozrnný

Pokud kuskus správně připravíte, je nadýchaný a lehký, proto je tak oblíbený i do salátů. Kuskus můžete použít do studených i teplých salátů. Je chuťově relativně neutrální, nebojte se přidat spoustu zeleniny nebo ovoce. Skvěle chutná ochucený čerstvými bylinkami, smíchaný s opečenou zeleninou, tofu, sýrem i masem, zakapaný citrónem a olivovým olejem.

Pozor si dejte pouze na množství přidané vody. Kuskus se zalévá dvojnásobným množstvím vody. Pokud použijete vody málo, kuskus dostatečně nezměkne a nenabobtná. Pokud použijete naopak vody moc, kuskus bude až příliš měkký, vhodný tak na kaši.

Použití kuskusu - Jak jíst kuskus? 

Můžete jej připravit jako kaši, dezert, upéct z něj sušenky, koláč, zapéct, použít do polévky, jako náplň do zeleniny, přílohu. Máte desítky možností, pokud se rozhodnete i střídat druhy kuskusu, čeká vás opravdu pestrý jídelníček.

Kuskus chutná i studený, je ideální přílohou oběda do krabičky a na letní saláty. 

Vůbec se kuskusu neobávejte a popusťte svou kulinářskou fantazii. Jeho příprava je tak jednoduchá, že to zvládnou i děti.

kuskus_uvarenyT

Jaké jsou další výhody kuskusu a tipy na přípravu?

Vzhledem k jeho velikosti, kuskus jsou opravdu drobounké kuličky, jej můžete dávat dětem do prvních příkrmů i bez mixování, stejně jako třeba rýži. V případě těch opravdu malých dětí, ale volte raději kuskus bílý, ne celozrnný.

Ke kuskusu je dobré přidat malé množství tuku, oleje, který krásně zrníčka obalí a hotový kuskus bude nádherně nelepivý. Tím, že se kuskus nemusí vařit, můžete použít i druhy olejů, které jsou určené pouze pro studenou kuchyni, dokonce i oleje různě ochucené a tím opět vylepšit chuť výsledného jídla.

Kuskus přímo láká k použití méně tradičních kombinací, skvěle bude chutnat i s exotickým ovocem jako je granátové jablko nebo ananas. Výborný je například s kozím sýrem a hruškou. Hodí se do středomořské kuchyně k rybám, smíchejte ho s rajčaty a mozzarellou.

Kuskus můžete také ochutit pomocí vývaru, místo vody. Do přípravy sladkých jídel použijte místo vody rostlinné mléko - rýžové, mandlové, kokosové mléko.

7 výhod kuskusu

  • Je připravený za 5-7 minut.
  • Kuskus je velmi lehce stravitelný.
  • Je lehký a svěží.
  • Můžete jej opékat, zapékat, restovat.
  • Chutná samotný i zastudena.
  • Jezte jej na sladko.
  • Seženete jej v několika variantách – pšeničný bílý, špaldový, pohankový, ječmenný, cizrnový - vybírejte v prodejnách zdravé výživy
  • V kuchyni je univerzální připravíte z něj desítky jídel.

   

Recept z kuskusu 

Plněné grilované žampiony

 kuskus_zampionyT

Můžete péct i v troubě.

  • 10 - 20 větších žampionů 
  • 50g kuskusu – bílý nebo celozrnný, jakýkoliv 
  • Menší šálek listového špenátu (pokud nemusíte špenát, použijte cherry rajčata, cuketu, papriku, lilek, strouhanou mrkev, …)
  • Koření podle chuti – pepř, paprika, bylinky, grilovací koření
  • Olivový olej 
  • Sýr – eidam, mozzarellu, tofu, veganský sýr
  • Postup:

Žampiony očistěte, oloupejte a odkrojte nožky a pokrájejte na malé kousky. Kuskus zalijte horkou vodou a nechte nabobtnat.  Na pánvi rozehřejte tuk, přidejte kuskus, pokrájené nožky žampionů a koření, opečte. Nakonec přihoďte špenát a nechte pouze zavadnout. Naplňte klobouky žampionů připravenou směsí a zasypte sýrem. Pečte v troubě.

Anebo rozložte žampióny na alobal. V misce smíchejte olej a koření a žampiony potřete směsí. Zabalte do alobalu a grilujte asi 10 – 15 minut.